10.11.05

(0) Comments

ICLON onderzoek naar ict in onderwijs

Annet Smith

In de Nieuwsbrief van E-learning Plaza stond een verwijzing naar een interessant artikel over een onderzoek dat het ICLON (Universiteit Leiden) heeft uitgevoerd onder 700 docenten naar hun beeld van onderwijsvernieuwing met ict.
" Uit het onderzoek onder bijna 700 docenten uit het hoger onderwijs is gebleken dat docenten gemiddeld positiever zijn over de toegevoegde waarde van ICT (het nut) dan over het gemak om met ICT te werken ( het gebruiksgemak).
Ook is onderzocht in welke fase van ICT gebruik deze docenten zich bevinden en welk type professionaliseringsinterventies dan ingezet kunnen worden. Uit het onderzoek komt het volgende naar voren:
- 33% van de docenten bevindt zich in de substitutiefase
- 50% van de docenten bevint zich in de transitiefase
- 5% van de docenten bevindt zich in de transformatiefase"

Mijn ervaring is dat veel docenten zeker willen werken met ICT alleen zijn er vaak organisatorische of technische problemen die het enthousiasme weer doen afnemen. Vaak lopen mensen tegen slecht werkende computers, een gebrek aan computerruimtes of gebruiksonvriendelijke programmatuur aan wat de pret aardig drukt. Zolang dat soort zaken niet goed geregeld zijn zal het altijd een strijd blijven om mensen ervan te overtuigen dat ict een nuttige aanvulling op hun lessen is.
Bookmark and Share
0 Responses to "ICLON onderzoek naar ict in onderwijs"

Een reactie plaatsen