11.12.05

(0) Comments

Educa, mobile learning

Annet Smith

,

Bij de sessie over Mobile learning heb ik van 3 presentatoren aardige dingen gehoord. Hieronder volgen ze. Alle lezingen hadden te maken met het gebruik van mobiele apparaten (telefoons, palms en pocket pc’s) om te leren. Alle drie de voorbeelden geven duidelijk weer wat er zoal mogelijk is wanneer we in het onderwijs meer gebruik gaan maken van mobieltjes of pda's.

David Metcalf: M-learning: blending mobile innovations
Een mobiel apparaat is ideaal voor de zogenaamde "Stolen moments of learning", even iets bekijken als je in de bus zit bijvoorbeeld, als je in de spreekkamer zit bij de dokter of als je ergens lang in de rij moet staan.
Metcalf toont enkele voorbeelden van applicaties op Palms. Verder ook voorbeelden van Vodafone en Nokia die gebruik hebben gemaakt van Mobile learning voor hun personeel.

Augmented reality (extra informatie geven over de omgeving waarin je je bevindt dmv bijvoorbeeld draadloze netwerken) met mobiele apparaten. Voorbeelden: “Environmental detectives” (je loopt rond in een park en krijgt informatie over de natuur om je heen) en “mystery at the museum” (extra informatie over bijvoorbeeld schilderijen die er hangen, maar ook interactie met viruele personen die je vragen kan stellen, een spelvorm) van MIT. (http://www.educationarcade.org/gtt/ )

Zie ook: Mlearning boek van Metcalf, hrd press 2005. Of de site van M-learning.org (waar ik zeker nog eens dieper in ga duiken want daar staan ook enkele demo's op).

Prof de Sousa Pires

Van universiteit Växjö (Zweden) vertelt over het Musis project.
Nieuwe term: Multicasting = broadcasting on-to-many
Studenten gevraagd voor welke service ze zouden willen betalen. Vervolgens kregen ze smart phones, Nokia's 6630.
Content van de universiteit ging via servers naar de leden via Telia. Lokaal nieuws, muziek, weer, entertainment. Studenten vroegen zelf om nieuws over hun lessen, bijv. roosterwijzigingen en mededelingen.
Ook "micro lectures" in de vorm van video films werden zo verspreid. Daarvoor werd gebruik gemaakt van FirstClass programmatuur.
Studenten worden verplicht lid van een kanaal van hun eigen lessen, de rest is facultatief.
Tekst is voor dit medium vaak beter dan (vaak) slecht geluid of video. De dienst is gratis of tegen een kleine bijdrage te gebruiken. Persoonlijk instellen moet mogelijk zijn. Push technologie.

Dr Bo, WearIt@Work en iTutor projecten

Werkt voor Giunti interactive labs .
Zij hebben het Omaf model ontwikkeld: open mobile access abstract framework.
iEye en iTutor projecten: gebruik van oogbewegingen en spraak voor toegang tot informatie in cms. Vooral in bedrijven toe te passen (in bijvoorbeeld productielijn om computers aan te sturen).

http://www.wearitatwork.com/ is net gestart samen met een grote groep partners, duurt nog 54 maanden. Hier gaat men de mogelijkheden van “Wearable computing” onderzoeken, voornaleijk bedoeld voor op de werkvloer in situaties waarbij men moeilijk twee handen kan gebruiken.

Bookmark and Share
0 Responses to "Educa, mobile learning"

Een reactie posten