30.1.08

(0) Comments

Tussenstand streaming media project

Annet Smith

,


Om verslag uit te brengen van ons Streaming Media project, waren de deelnemende scholen in tranche 1b uitgenodigd bij Beeld en Geluid in Hilversum. De bijeenkomst werd gecombineerd met die van het expertnetwerk, waar ook deelnemers aan de vorige tranche in zitten. Nadat iedereen had verteld hoe het ervoor stond kregen we achtereenvolgens informatie over de mogelijkheden voor scholen bij Beeld en Geluid, Teleblik, Entree en de rechtenkwesties waar je mee te maken krijgt op het moment dat je met audio en video aan de slag wil.
Opvallendst bij de verhalen van andere ROC's vond ik dat iedereen bezig is met het inrichten van een eigen streaming server of er al eentje heeft. Steeds meer wordt in het onderwijs gebruik gemaakt van beeldmateriaal en als je dit wilt opslaan is een eigen server in ieder geval van jezelf en kun je zelf bepalen wie erbij mogen en wat erop komt. Ik was dan ook erg jaloers op die scholen waar ze dat goed begrepen en geregeld hebben.
Het verhaal over Teleblik en Entree was niet nieuw, maar wel goed om te horen dat het streven is om de koppeling tussen een school- en Entree account deze zomer rond te hebben. Goeie tip bij Teleblik vond ik nog dat je het ook kan inzetten als inspiratiebron voor de makers van films op je school. Ligt misschien voor de hand, maar zo had ik het nog niet bekeken.
Het interessantst was wel de uitleg rondom auteursrechten van juriste Olga Meijer. Duidelijk werd maar weer eens dat je als maker van audio/visueel materiaal heel goed op zaken als portretrecht en bijv. rechten op muziek moet letten. Wil je een stukje top 40 muziek gebruiken dan zijn er 4 instanties die je daarvoor moet betalen: Buma/ Stemra voor auteursrecht op de compositie, Stemra apart voor de samenvoeging van beeld met geluid, de NVPI voor naburig recht van platenmaatschappijen en de SENA voor het naburig recht van de uitvoerend kunstenaar. En het is een fabeltje dat je nog wel maximaal 30 seconden mag gebruiken. Er zijn geen uitzonderingen! Er is nog wel de onderwijsexceptie: wil je materiaal gebruiken ter toelichting van je onderwijs dan kan de belanghebbende/maker dat niet verbieden, maar moet je nog wel steeds voor dat gebruik betalen. Een hele lastige kwestie die wij hopen op te lossen door veel gebruik te maken van de standaard muziek die bij de Magix videosoftware wordt geleverd. Maar ik kan me voorstellen dat dit de gemiddelde cursist niet echt zal boeien en dat is toch je doelgroep. Er werd dan ook geopperd dat het goed zou zijn wanneer het onderwijs als groep afspraken zou kunnen maken met de muziekwereld, zoals dit ook bij uitgevers is gedaan rondom kopieren van boeken. Een afkoopsom zou veel problemen wegnemen en zou in ieder geval het creatieve proces op scholen bevorderen. 
De vragen die het verhaal opriep waren legio en heel divers en gaven maar weer aan dat door de komst van het internet ineens veel mensen naar oplossingen zoeken rondom auteursrecht. In dit kader werd ook nog Creative Commons genoemd, waar al op veel andere blogs (zie 1 of 2) over geschreven is.
Bookmark and Share
0 Responses to "Tussenstand streaming media project"

Een reactie plaatsen