Workshop Serious Game Design

Annet Smith

,

Vanmiddag volgde ik een workshop van UGame-ULearn, waar ik gisteren al over berichtte. We zijn de hele middag erg praktisch bezig geweest. Niet dat we een heel spel hebben ontworpen, maar we konden wel onze fantasie de vrije loop laten door het maken van 4 opdrachten waarbij we steeds worksheets moesten invullen.
De workshop was vooral gericht op de drie elementen waarmee je rekening moet houden als je een serious game wilt maken: 
- het game (fun) element
- het pedagogische/educatieve doel
- relatie met de realiteit
Het bleek bijzonder lastig een game te verzinnen die alle drie de elementen in evenwicht in zich had. Een serious game heeft al gauw de neiging te saai te worden, of juist teveel fun te bevatten zodat het leerelement vergeten wordt. Ook kan het zo ver van de werkelijkheid komen af te staan dat er eigenlijk niets van het geleerde in de dagelijkse realiteit wordt toegepast nadat de game is gespeeld. 
Een interessante aanpak vond ik dat we eigenlijk bijna geen theorie kregen voorgeschoteld, maar dat we al doende dit ons eigen gingen maken. Een leuk begin van deze 2daagse. Morgen weer meer!
Bookmark and Share
0 Responses to "Workshop Serious Game Design"

Een reactie plaatsen