12.4.08

(7) Comments

Professionalisering vervelend?- rant

Annet Smith


Gisteren tijdens mijn 2 presentaties op het ROC v Amsterdam had ik welgeteld 3 toehoorders per sessie. Het was natuurlijk vrijdagmiddag en erg mooi weer, maar van de organisatoren hoorde ik dat zich wel veel meer mensen hadden aangemeld dan uiteindelijk kwamen opdagen. Dit is niks nieuws. Ook op ons ROC hebben we vanuit de Dienst Onderwijs enkele jaren studiemiddagen georganiseerd rondom CGO, ICT en onderwijsvernieuwing, waarbij we met name de experts van binnen het eigen ROC workshops lieten geven, om te zorgen dat men eens verder keek dan de eigen onderwijspraktijk en expertise met elkaar kon delen. Vorig schooljaar zijn we gestopt met het organiseren van dergelijke bijeenkomsten. Hoewel het management aangaf dat er behoefte aan dergelijke scholingsbijeenkomsten was, kwamen er veel te weinig mensen op af. En of je het nou in een lesweek of een examenweek organiseerde, maakte niks uit.
Ik vraag me dan ook wel eens af hoe het gesteld is met de scholingswens van de gemiddelde docent. Toen ik zelf nog full time voor de klas stond was ik altijd in voor een studiedag op school of ergens in het land. Het levert altijd stof tot nadenken op, nieuwe contacten, inspiratie. Gelukkig mocht ik ook wel af en toe op cursus, maar moest er wel zelf om vragen. Een scholingsplan of iets dergelijks was er niet.
Is het nu echt zo dat docenten niet meer bij willen leren? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de deelnemers van Design4All dan viel me op dat er een steeds grotere groep management en beleidsmakers en een kleinere groep docenten aanwezig was (of was dat alleen mijn beleving?). Ik vind het niet meer dan normaal dat je als docent probeert bij te blijven in je eigen vakgebied, maar ook als het om vakoverstijgende zaken gaan die jouw beroep interessanter kunnen maken of die ervoor kunnen zorgen dat je dichter bij je cursisten komt te staan. Maar ik vraag me soms wel eens af, als ik weer een scholing of presentatie voor een handjevol mensen heb gegeven, of professionalisering wel een standaard behoefte van een docent is. Of is het tegenwoordig zo dat men niet meer naar scholingen mag? Teveel lesuitval, inspectie enzo. Of is de werkdruk intussen zo hoog opgelopen dat men een scholing er niet meer bij kan hebben? Moet je docenten dwingen om aan scholing te doen, omdat ze anders niet gaan? Ik weet niet waar de oorzaak ligt of het antwoord op mijn vragen, en wie het wel weet mag het in de reacties zeggen. Misschien zie ik het allemaal een beetje te somber in, maar feit is wel dat ik gisteren toch een beetje teleurgesteld terugkeerde naar huis.
Bookmark and Share
7 Responses to "Professionalisering vervelend?- rant"
Frank Biesta said :
zaterdag, 12 april, 2008
Hi Annet,

Beetje zonde van je tijd - ik voel met je mee. Toch heb ik het recent anders en veel positiever meegemaakt.

Ik werk sinds een half jaar (onder andere) als docent Informatica op het ISW in Naaldwijk (VMBO-T, HAVO en VWO). Op die school wordt ieder jaar een ICT middag voor de docenten georganiseerd. Dit jaar bestond die middag uit een wat theoretische (maar prima) plenaire inleiding (mijn kind online), gevolgd door een aantal parallele workshops van steeds een uur, die vooral op de praktijk van alledag gericht waren. Met name het praktische aspect werkte prima. Deelname aan onze ICT-middag was niet echt verplicht; toch was de opkomst hoog.

Ik gaf zelf de workshop "Informatie op Internet zoeken". Veel positieve reacties, met name omdat ik geprobeerd had aan te sluiten bij de onderwijspraktijk van alledag. Uiteraard suggereer ik niet dat jij dat niet gedaan hebt. Ik wil met dit voorbeeld alleen maar aangeven dat er nog wel degelijk docenten zijn die geïnteresseerd zijn in ICT-gerelateerde informatie.

Je eigen "honger naar kennis" herken ik zeker. Misschien gaan wij er wel te veel van uit dat collega-docenten diezelfde honger hebben?

Daarnaast: misschien is het model van "live ter plekke presentaties geven" wel enigszins achterhaald en maken we (inclusief ikzelf) nog te weinig gebruik van de remote mogelijkheden die inmiddels ruim beschikbaar zijn? Ik weet het uiteraard niet, maar deze gedachte schoot ineens door mijn hoofd.

Docenten dwingen? Voordat ik vorig jaar weer terugkeerde naar het onderwijs heb ik ruim 20 jaar in het (ICT-)bedrijfsleven gewerkt, het meest recent bij IBM. Het blijft me opvallen dat docenten een grote mate van zelfstandigheid hebben om te beslissen wat ze doen. Ik zou zeker geen tegenstander zijn van meer dwang voor deelname aan workshops en presentaties. Dat doen we tenslotte met onze leerlingen ook. Verplichte deelname leidt uiteraard niet automatisch tot "leren", maar wanneer iemand afwezig is, leert ie zeker niet...
Elke said :
zaterdag, 12 april, 2008
Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent.
Op een door-de-weekse-dag trekt je blog meer geïnteresseerden.
Maar ja, dat zijn mensen die aan de goede kant van de 'digital divide' zitten. Voor de mensen die weinig afweten van wat er kan, is het moeilijk om zich voor te stellen dat het leuk, interessant en relevant is.
Zei Stephen Downes niet dat ze geen weet hebben van het feit dat er een discussie ZONDER hen gevoerd wordt?
rino zandee said :
zaterdag, 12 april, 2008
Professionalisering is op zich niet vervelend, maar om tegen een docent [= onderwijsprofessional ?] te zeggen dat zij/hij moet 'professionaliseren', dwz te impliceren dat zij/hij onvoldoende professional is, of dat er iets aan haar/zijn professionaliteit ontbreekt, heb ik zelf altijd wel als vervelend ervaren. En dan ga je niet...
Moniek Verhaaren said :
zaterdag, 12 april, 2008
Hé Annet,
De docenten die niet zijn komen opdagen bij jouw presentatie weten niet wat ze gemist hebben! Ik vind een presentatie van jou altijd een feestje. Puh, dat hebben ze lekker gemist, die absenten, eigen schuld dikke bult!
En het is voor mij helaas heel herkenbaar dat docenten niet op komen dagen bij workshops en/of studiemiddagen, vooral als die ROC-breed worden georganiseerd. Enige dwang vanuit de directie kan dan wel helpen. Bijv. door aanwezigheid op die studiemiddag verplicht te stellen.
@Rino: zó erg is dat toch niet als je baas zegt dat je je af en toe moet bijscholen en dat hij je daarvoor een aanbod aanreikt??? Dat gebeurt in meer beroepsgroepen, van loodgieter tot medicus. Ik zou niet weten waarom het anders moet bij docenten. Hebben ze dan zulke lange tenen?
Annet said :
zaterdag, 12 april, 2008
Inderdaad zie ik het bijvoorbeeld bij mijn vriend, die voor een grote verzekeraar werkt, heel anders gaan dan we in het onderwijs gewend zijn. Aan het begin van een kalenderjaar wordt een plan opgesteld, met daarin ook scholing, vervolgens ben je verantwoordelijk voor het halen van je doelen, er vindt tussentijds een voortgangsgesprek en uiteindelijk een eindevaluatie plaats die tot een beoordeling leidt. Scholing is een integraal onderdeel van het bereiken van je doelen, precies zoals we dat bij onze cursisten aanpakken in het CGL. Maar voor docenten lijkt het dan ineens niet vanzelfsprekend te zijn dat hij/zij ook aan scholing doet. Terwijl dat je goed recht is.
karinwinters said :
zondag, 13 april, 2008
ook ik had 3 bezoekers bij hetzelfde evenement. Mijn ervaring is ook dat buiten ons ROC een kleine kern elkaar steeds tegenkomt en het met elkaar maken, uitwisselen en workshops geven. Mijn mening blijft zoals ik ook al heel vaak roep, zolang we de wet BIO niet serieuzer en wat dwingender oppakken blijft het bij vrijblijvendheid. Collegae van mij werken samen met andere ROC's omdat de manier waarop zij zich met onderwijsontwerp en het gevecht met toetsing in CGO aanpakken een goede is, binnen hun eigen team krijgen ze geen POOT aan de grond en vinden we dus allemaal 100 keer het wiel opnieuw uit. Jammer. Het is nu zondagmiddag en ik surf weer over het net, dat zouden meer docenten moeten doen.
Trouwens aan de organisatie lag het niet afgelopen vrijdag, het ligt aan het gedrag van mensen, als je zegt dat je komt: kom dan ook.
maandag, 14 april, 2008
Vertelde een vergelijkbare ervaring aan mijn dochter,ze werkt in de gehandicaptenzorg. Er wordt daar geschoold bij het leven van omgaan met clienten tot en met ICT-vaardigheden, roosteren, omgaan met ouders en relaties, etc.

Haar reactie vond ik - aansluitend op jullie reactie - erg goed:

Willen die mensen dan niet beter worden in hun werk?

En dan weet ik niet wat ik moet antwoorden!

Een reactie plaatsen