17.5.08

(2) Comments

Petten, mediawijsheid en ambassadeurs

Annet Smith

,

Gisteren was er weer en ambassadeursdag van Kennisnet, dit keer op de Leijgraaf in Oss. Intussen hebben al enkele collega's hierover geblogd (hier en hier) en foto's gepubliceerd, dus kan ik volstaan met enkele linkjes en dingen die mij bij zijn gebleven.

Allereerst was het voor mij een trip met hindernissen, wat begon met de bus die een andere route bleek te rijden en dus niet kwam opdagen, maar wat niet bij de halte stond aangegeven. Vervolgens was er een opeenstapeling van treinen die ik net misliep en vertragingen tot wel 20 minuten. Ik kwam binnen tijdens het verhaal van Bob Hofman, waarin we opnieuw aan de slag gingen met rode, blauwe en gele petten. Wat ik daarvan heb genoteerd is bijvoorbeeld: Wanneer je komt aankloppen met een regeling, een project o.i.d. geeft men op scholen vaak aan dat ze hun opleiding eerst op orde willen hebben, voordat ze aan vernieuwing willen beginnen. Waar ze aan voorbijgaan is dat vernieuwen en veranderen een manier is om je school op orde te krijgen. Zo wordt er nu steeds geroepen dat men het te druk heeft met de invoering van CGO om ook nog te beginnen met ICT implementatie, terwijl die twee zaken in mijn beleving hand in hand gaan. Het management zou daarom meer bevlogen moeten raken, eens een rode pet op moeten zetten. Ik denk dat we Bob Hofman eens op ons ROC zouden moeten uitnodigen.

Het verhaal van Jan van Stormbroek over mediawijsheid was herkenbaar. Ook wij hebben intussen een scholing hierover in ons pakket opgenomen en daar valt, zowel bij docenten als bij cursisten, nog heel wat winst te behalen. Een aantal leuke filmpjes werden getoond. Eentje die ik miste was What the H@ck van ROC Midden Nederland, waar ik al eens eerder over blogde. Nieuw over dit onderwerp was voor mij de site Mediawijsheidkaart (waarover bij Willem meer) en de mooie Mediawijzer die we van Kennisnet meekregen. Daar heeft men trouwens ook een aparte site ontwikkeld rondom dit thema.

Heel interessant vond ik dan nog de besluitenversneller Spilter, die men bij de Leijgraaf aan het testen is en waarin wij ook even mochten rondkijken. Op de Spilter site wordt trouwens ook gesproken van een onderzoeks-, strategie- of communicatieversneller. We werden afgelopen week in de inventarisatiefase gevraagd online enkele vragen te beantwoorden rondom het ambassadeurschap en de resultaten daarvan gaan we vervolgens nog indelen (categorisatiefase) en prioriteren (prioriteitsfase), om tenslotte tot een besluit te komen (besluitfase). Ik vond het een interessant pakket, met verschillende mogelijkheden voor bijvoorbeeld het aangeven van prioriteiten en het ordenen van zaken en je kan er bijvoorbeeld ook anoniem in werken, zodat men eerlijke antwoorden kan geven op lastige vraagstukken.

Het was weer een leerzame dag, maar gisteravond lag ik wel behoorlijk afgeknoedeld voor de tv. Al die informatie die je weer moet verwerken, de tips van de collega's, de links die je weer kunt gaan naslaan, het is veel. Maar wel leuk!
Bookmark and Share
2 Responses to "Petten, mediawijsheid en ambassadeurs"
zaterdag, 17 mei, 2008
Hallo Annet,
Herkenbaar!! Ik knapte ook bijna boven mijn enkeltjes af toen ik thuis kwam.
elke said :
zondag, 18 mei, 2008
Die stoelen.
Geweldig.
Ik kan bijna niet verder lezen door dat plaatje.
Ik wil, ik wil, ik wil ook!

Een reactie plaatsen