17.5.08

(0) Comments

Train de trainer met een digitaal bord

Annet Smith

, ,

Afgelopen donderdag had ik met enkele collega's een afspraak op een van onze vestigingen om ons eens goed te laten voorlichten over het digitale schoolbord dat ze daar al een tijdje gebruiken. Collega Nico Zijlstra, die over dit onderwerp ook in Maastricht had gepresenteerd, nam ons mee in de wereld van het ActivBoard en dat was zeer leerzaam. Je kan er nog zoveel over lezen, of ze op beurzen en conferenties even aanraken, het beste werkt toch wanneer je er zelf even mee mag stoeien en kan ervaren hoe het voelt. Letterlijk, want het werken met de bijgeleverde pennen en apart aangeschafte aanwijsstok was wel even wennen!


We zijn bezig met het opzetten van een digitaal lab op ons ROC, waar we ook graag een digitaal bord willen zodat we daar docenten kunnen trainen. Die training hebben we dan natuurlijk eerst zelf nodig, en dit was een eerste aanzet daartoe. Nico Zijlstra is docent Wiskunde bij het Vavo en heeft samen met een collega intussen aardig wat ervaring met het ActiveBoard opgedaan. Zo hebben ze bijvoorbeeld allerlei symbolen, opdrachten en tekeningen ingescand die met 1 klik weer zijn op te roepen en te manipuleren. Scheelt heel veel tekenwerk. Naast de bijgeleverde software gebruikt hij ook vaak een rekenmachine simulator op het bord, waarvan hij dan weer een schermafdruk kan maken om verder te manipuleren.

Wat ik me wel steeds meer begon af te vragen tijdens de sessie is of elke docent wel een goede toepassing van een dergelijk bord kan verzinnen. Er zijn scholen waar ze massaal naar binnen worden gehaald, om vervolgens stoffig aan de muur te hangen als decoratie. Zonde. Natuurlijk zijn er heel veel toepassingen voor allerlei vakgebieden, maar de bijgeleverde software is voor het PO en VO leuk, maar voor het MBO niet voldoende en ook is alles in het Engels. Dat betekent dus veel werk om geschikt materiaal te maken en dat vergt wel enige creativiteit. Er zijn al wel wat plekken waar spullen en ideeen kunnen worden uitgewisseld, dus het begin is er, maar de Nederlandstalige producten zijn nog schaars.

Een ander punt dat bij ons opkwam was dat het werken met een digitaal bord in het Competentie Gericht Onderwijs natuurlijk niet alleen aan de docent is voorbehouden (althans, dat zou niet zo moeten zijn), maar dat ook cursisten het zullen gebruiken om aan hun prestaties en leervragen te werken. Ook hier kun je je weer afvragen of de docent dan in staat zal zijn om dit te begeleiden en hoe je de vele mogelijkheden van het bord optimaal kan inzetten.

Een eerste stap in deze richting zou al kunnen zijn dat een docent beschikt over een laptop of pc met internetverbinding en dat er in het lokaal een beamer hangt. Zo kan je wennen aan het gebruik van meer visueel materiaal in de klas, los van het bord, meer interactie en aansprekender lesinhoud. Nu lopen we er nog veel te vaak tegenaan dat er beamers moeten worden gereserveerd, dat er geen internet in het lokaal is of dat men niet weet hoe de pc of beamer werkt.

Deze stap wordt alleen vaak overgeslagen en intussen doet het digitale bord ook op ons ROC steeds meer zijn intrede. Dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling, maar toch vraag ik me wel eens af of er bij de aanschaf van dergelijke, toch wel dure, apparatuur wel een goed doordacht plan achter zit of dat er meer is gekeken naar de Wow-factor en dat men overdonderd is door wat er allemaal wel niet kan. En dan heb ik het nog niet eens over de keuze uit alle types die er intussen zijn. Vaak geeft toch de prijs dan de doorslag, terwijl je natuurlijk veel meer zou moeten kijken naar mogelijkheden, ondersteuning en communities rondom het merk. Kortom, een lastig vraagstuk waar ik in ieder geval nog lang niet over uitgeschreven ben.
Bookmark and Share
0 Responses to "Train de trainer met een digitaal bord"

Een reactie plaatsen