24.3.09

(3) Comments

Pilot E-readers in het onderwijs

Annet Smith

, ,


Via een reactie op een blogpost bij Lizette de Man kwam ik terecht op een pagina van een Surfnet Kennisnet project rondom E-readers in het onderwijs.
"Er is een overzicht opgeleverd van de beschikbare e-readers met elektronisch papier waarin een vergelijking wordt gemaakt op basis van voor het onderwijs relevante criteria.
Vervolgens is er op basis van het overzicht met twee verschillende apparaten een pilot uitgevoerd op, zowel een VO school, als ook bij het LUMC in Leiden."
In het eindrapport (PDF) valt te lezen dat er gebruik is gemaakt van 2 E-readers, de iRex Digital Reader 1000S en de Sony PRS-505 die het meest geschikt bleken voor de pilot. Op het Leids Universitair Medisch Centrum en het Blariacum in Venlo zijn deze vervolgens getest door kleine groepen studenten. Op de universiteit zagen de studenten vooral meerwaarde tijdens werkgroepdagen, minder tijdens college's. Op het Gymnasium in Venlo was de traagheid van het apparaat doordat het materiaal van de uitgevers niet was aangepast een belemmering. Eigenlijk is voor materiaal van uitgevers altijd eerst een bewerking nodig voordat het geschikt is voor een E-reader, omdat deze (nog) niet met kleuren kan werken en het scherm meestal A5 formaat is. Doordat de markt nog erg beperkt is, zijn uitgevers nog niet genegen hier veel in te investeren, wat het tot een kip-ei situatie maakt.

In het rapport staat een zeer uitgebreid overzicht van allerlei E-readers die er momenteel op de markt zijn en worden ze elk beschreven. Opvallende afwezige is de Bebook, die zeker voor de Nederlandse markt potentie heeft denk ik en waarvan volgens de site deze zomer een sterk verbeterde versie verschijnt. Toch is het rapport heel handig om als naslagwerk te gebruiken als je overweegt met dergelijke apparaten te gaan werken. Het hele rapport bestaat uit 97 pagina's, dus een behoorlijk uitgebreid verslag, maar de samenvatting zit aan het begin en is ook al de moeite van het lezen waard.

Bookmark and Share
3 Responses to "Pilot E-readers in het onderwijs"
Anoniem said :
woensdag, 01 april, 2009
Bebook schijnt ook vrij te zijn van uitgevers: Je kan dus zelf bepalen waar je de boeken vandaan haalt. Inderdaad, een kip-ei situatie die eens doorbroken moet worden. Ik zou zeggen, Plasterk heeft toch al aangegeven dat de scholen voorstaan voor de boeken moeten zorgen, waarom niet een stapje verder gaan en in plaats van boeken, e-readers aanschaffen? Mijn dochter is laatst weer eens met haar loodzware tas in een storm van haar fiets gedonderd, omdat men maar niet wil digitaliseren.
Frits Hoff said :
woensdag, 15 april, 2009
Het is jammer dat het zeer uitgebreide rapport van Surfnet / Kennisnet niet gebruik maakte van de Kennis die we bij Edupaper.nl al hadden opgedaan in de afgelopen 2,5 jaar. Nog voordat we de allereerste pilot met eReaders in onderwijs deden (januari 2007) was het al duidelijk dat de content geschikt gemaakt moest worden voor een 8 inch eReader. Als je dat doet vinden leerlingen en docenten het werken met de eReader prettig. Uit die pilot bleek echter dat het omzetten van die content erg bewerkelijk en dus duur is. Met name bij de rijke lay-out die schoolboeken hebben.

Het is eigenlijk een schandaal dat de aanvraag die we met het Blariacumcollege en Fontys hadden ingediend niet werd gehonoreerd en Kennisnet zelf met een dergelijk knullig project komt. Wij zouden o.a.gebruik hebben gemaakt van nieuwe software waarmee het omzetten van de content grotendeels automatisch gebeurt, iets wat helemaal niet beschreven wordt in het rapport.

Met de universiteit Maastricht zijn we nu als stichting OpenWijs.nl bezig met de Digital Reader, een 10 inch formaat. Inderdaad erg duur maar je moet denk ik naar de Total Cost of Ownership kijken. Ook dat mis ik in het rapport, wat kosten de printstraten die op elke onderwijsinstelling aanwezig zijn? Wat wordt er jaarlijks per leerling of student uitgegeven aan printen / readers? Wat zijn de archiveringskosten? Hoeveel goedkoper worden boeken als we (deels)gebruik maken van open content?

Kortom het rapport was hard nodig en ziet er op het eerste gezicht degelijk uit. Maar er is weer teveel gefocust op wetenschappelijke theorie en te weinig op praktische oplossingen.

Nadat we nu 1,5 jaar geƫxperimenteerd hebben met de OLPC XO laptop (voorheen de 100$ laptop)is onze conclusie dat een dergelijk apparaat perfect is. Het moederbord maakt echt webbrowsen etc mogelijk. Het scherm is zo zuinig en goed leesbaar als een eReader maar laat ook kleur en films zien. Helaas komt er nu geen XO 1,5 en komt de XO 2.0 pas in het voorjaar van 2010.

We hebben nu een compromis getest, de Intel Classmate 3, een 9 inch laptop met tablet en touchscreen maar wel gewoon LCD. Zowel met XP als Linux leverbaar. Prijs waarschijnlijk ongeveer 399,-E incl. In onze ogen een perfect apparaat voor deze prijs.

Wat betreft de BeBook: dat is exact hetzelfde apparaat als de in het rapport genoemde Hanlin V3, alleen met een ander logo. Ook de software is exact hetzelfde. De Hanlin is bij de Open Universiteit getest en als veel te klein beoordeeld. Ik hoop dat bij volgende pilots gebruik wordt gemaakt van de expertise die elders is opgedaan.

@ anoniem: helemaal mee eens dat we snel naar digitaal moeten, ook al omdat het dan actueler en leuker onderwijs kan opleveren. Echter alle eReaders kunnen DRM vrije boeken lezen, daar is BeBook / Hanlin dus niet uniek in.
Annet said :
woensdag, 15 april, 2009
@Frits bedankt voor deze uitgebreide toevoeging en nuancering. Jammer dat er bij dit onderzoek geen gebruik is gemaakt van de ervaringen die jij al enkele jaren geleden hebt opgedaan.
De Classmate heb ik al eens hier beschreven en dit lijkt inderdaad een heel interessant apparaat voor het onderwijs. Ik vond het jammer dat je bij de Ipon te weinig tijd had om juist daarover te vertellen.
Je punt wat betreft kopieer/archiveer-kosten per leerling per opleiding lijkt me een interessante om uit te laten zoeken. Maar zolang uitgeverijen niet meer doen om hun content voor e-readers geschikt te maken, zal het weinig uitmaken wat de eventuele besparing bij het gebruik van e-books zou zijn. En dan is wellicht de Classmate (of vergelijkbaar apparaat) een goed alternatief en kunnen we de e-readers in het onderwijs links laten liggen. Ik zie echter de laatste maanden wel steeds meer belangstelling in de media voor dergelijke apparaten en wil dan ook de hoop niet opgeven dat ze een plekje op de scholen krijgen.

Een reactie plaatsen