26.9.09

(0) Comments

Picnic Young 2009, een terugblik

Annet Smith

, ,

Ook dit jaar mocht ik weer 1 dag bij Picnic Young in de Westergasfabriek in Amsterdam aanwezig zijn. Ik ben afgelopen woensdag geweest en ben eigenlijk de hele dag bij het seminar Out-of-the-box Education geweest. Het programma hiervoor kun je hier vinden, waarin ook de beschrijvingen staan van de diverse interessante sprekers. Hier wil ik nog wat zaken bij elkaar zetten met veel links erin.

De ochtend werd vooral besteed aan korte presentaties. Het tempo lag hierbij af en toe behoorlijk hoog en het kostte aardig wat moeite om het al twitterend bij te houden (zie ook de foto hierboven, van Ellen Elemans). Hier volgen wat korte beschrijvingen van de presentaties met zoveel mogelijk links erbij.

- De eerste spreker was Richard Sandford van Future Lab. Hij hield een verhaal over informal learning en of we hier in het onderwijs ook een plek voor moeten vinden. De site is zeker een kijkje waard. 1 onderdeel daarvan gaat specifiek over het leren met games. Een andere site die door hem werd genoemd rondom informal learning is Enquiring minds.
- Fons vd Berg (Helikon) had een scherp gesteld verhaal waarin hij zich kritisch uitliet over het huidige onderwijs. Prikkelend! Zie zijn eigen blog voor een uitgebreid verslag van zijn Picnic ervaringen.
- Een boeiend verhaal kwam van Kati London van area/code. Zij beschreef verschillende initiatieven, waaronder enkele games, van area/code. Ze demonstreerde o.a. Sharkrunners (Ontwikkeld samen met Discovery voor hun Sharkweek), Ant City (gericht op wiskunde voor meisjes, waar ik helaas niks op hun site over terug kon vinden), Budgetball (basketbal variant, gericht op sociale interactie) en Botanicalls (bellen met je planten, heel bijzonder!).
- Peter van Lith had een interessant, maar helaas veel te snel verhaal over zijn werk met robots in het onderwijs. Zie bijvoorbeeld de robotica wedstrijd voor basis- en voortgezet onderwijs, Robocup Junior.
- Matthijs Leendertse hield een betoog om het huidige onderwijs meer te gaan waarderen op het leren en minder te denken in instituten. De huidige manier van beoordelen van scholen doet geen recht aan de inhoud en zit vernieuwing in de weg.
- Eric Rosenbaum van MIT vermaakte de zaal onder meer met het gratis animatiepakket Scratch en de daarbij ontwikkelde sensorboard, waarmee animaties interactief worden gemaakt. Zo blaas je op de sensor en bespeel je daarmee een trombone animatie. Verder gaf hij een demonstratie van GlowDoodle en MmmTsss. Vooral die laatste is erg leuk voor muziek enthousiastelingen als ik.
- Ferry Piekart vertelde over het project H.A.N.G. plekken, waarbij jongeren de stad worden ingestuurd om bewuster te kijken naar de architectuur om hen heen en hier met een combinatie van sheets en een digitale camera zaken in aan te passen. Zie filmmateriaal van dit project op http://www.youtube.com/hangplekken.
- Astrid Poot van Ijsfontein liet in sneltreinvaart enkele van hun projecten de revue passeren, zoals voor Verkade, de Hapsnaptest, 13 in de Oorlog (nieuwe dramaserie van de NPS) en Dolhuys. Alle projecten van Ijsfontein vind ik er heel mooi uitzien.
- De laatste bijdrage was van Hans Geenen, die een film toonde over het project  S-TV, Broadcast your school. In dit project worden scholen geholpen bij het organiseren van videolessen.

De middag stond in het teken van het spel The Island, ontwikkeld met het 7Scenes pakket van de Waag Society. Ik had al eens eerder hiermee kennisgemaakt, maar vond het toch leuk om de zonnige dag buiten door te brengen en in het Westerpark rond te lopen met een Nokia N95 om markers op te sporen en geld te verdienen in dit gps-gebaseerde handelsspel.

Een interessante dag met nog enkele leuke ontmoetingen, maar wel eentje waarvan ik het tempo soms amper kon bijhouden. Kan ook aan mij liggen (wordt ik echt ouder?), maar in mijn beleving was het vorig jaar allemaal wat relaxter. Het gevaar bestaat zo wel dat zaken niet worden opgepikt omdat het domweg teveel is in de ochtend.

Bookmark and Share
0 Responses to "Picnic Young 2009, een terugblik"

Een reactie plaatsen