13.10.09

(0) Comments

iPods in het (talen)onderwijs

Annet Smith

,

Vandaag kwam ik opnieuw enkele blogposts tegen waarin werd beschreven hoe scholen in de VS gebruik maken van iPods in hun onderwijs. Nicolle Martinelli schrijft voor Cult of Mac in 2 items over toepassing van de iPod Touch op enkele basisscholen en iPods voor Engels als 2e taal in het voortgezet onderwijs.



De iPod wordt onder meer gebruikt voor het voorlezen van teksten en luisteren naar audioboeken, het opnemen van podcasts en worden gebruikt om woordenschat en uitspraak te oefenen. Door ook te luisteren naar de boeken ontstaat bij kinderen vaak een beter begrip dan wanneer alleen een tekst wordt gelezen.

Een interessante opmerking aan het eind van 1 van de twee posts wil ik hier even noemen. Het beschrijft iets waar we misschien wel te weinig bij stilstaan als we gadgets de school in halen:
While not totally against the iPod in school — the portable language lab for ESL learners seems like a good idea –  the photo illustrating the Florida story and the kid’s comments makes me wonder whether if iPods are like the AV resources of yesteryear (movies, audio cassettes) that were good excuses to de-rail attention and goof off.
Een gadget kan snel misbruikt worden om alleen maar mee te spelen en alles staat of valt (zoals met alles dat zich in de klas afspeelt) met de begeleiding en inventiviteit van de docent. Het gebruik in dit geval van iPods binnen het talenonderwijs vind ik wel een zinvolle.



Bookmark and Share
0 Responses to "iPods in het (talen)onderwijs"

Een reactie plaatsen