Devices in het onderwijs, toch weer jammer

Annet Smith

, ,

Vandaag kwam ik via ICTNieuws.nl op de site voor het project "Devices in het onderwijs", een project van SURFnet en Kennisnet in het kader van het innovatieprogramma waarover ik al eens eerder schreef. Ook vorig jaar zijn er enkele devices getest en daarvan heb ik de verschillende blogposts van de testers hier verzameld. Nu is er op de nieuwe site ook een mooi overzicht van gemaakt en kun je in de conclusie lezen dat met name de picoprojector, de e-reader en de smartpen het meest geschikt bleken om in het onderwijs in te zetten.
Het leek me leuk om dit jaar ook eens te proberen mee te doen, maar helaas, als ik de voorwaarden (pdf) erop nalees zie ik dat er expliciet in staat aangegeven dat het opnieuw een hoger onderwijs feestje gaat worden. Verder valt er te lezen: "Andere onderwijssectoren (zoals het PO, VO en MBO) zijn geen primaire doelgroep voor dit project, zij kunnen wel bij Kennisnet terecht voor het (afgeronde) project “Leren van de Toekomst“." Waarom staat de naam van Kennisnet er dan bij, vraag ik me toch af? Ik zal dus opnieuw vanaf de zijlijn dit overigens verder prima initiatief gaan volgen. Ik hoop ook dat er op het blog van de site nog diverse berichten met gebruikerservaringen gedeeld gaan worden, zoals er nu in de eerste post te lezen valt. Werk je in het hoger onderwijs en wil je meedoen? Dan kan inschrijven nog tot 28 mei.
Bookmark and Share
5 Responses to "Devices in het onderwijs, toch weer jammer"
zondag, 02 mei, 2010
Blijf het mooi vinden dat er getest wordt en over geschreven wordt, maar ben het heel erg met je eens dat de discriminatie van VO, PO en MBO wel dom is. Beste leveranciers van de devices, eis dat het onderwijsbreed getest wordt...device bij schoolsoort.
Pierre said :
zondag, 02 mei, 2010
@Karin de devices worden "gewoon" aangeschaft, dus leveranciers hebben daar niets over te eisen.

@Annet: sommige projecten (zoals de innovatieregeling waar projecten 10kE subsidie konden ontvangen) worden zowel voor HO als PO, VO, MBO uitgevoerd. Deze heeft (inderdaad wat mij betreft ook helaas) geen PO, VO, MBO equivalent.

Maar...was er afgelopen jaar niet ook een gadget initiatief voor de Kennisnet-ambassadeurs? Daar waar jullie/zij met de Skoolmates mochten spelen/testen? Daar waren ook geen mensen uit het HO bij uitgenodigd toch? Lijkt me dat we meer hebben aan het kijken naar het toch helemaal niet gekke niveau van ondersteuning dat zowel Kennisnet als SURFnet gezamenlijk en individueel op dit gebied leveren.

(maar ik ben uiteraard niet onbevooroordeeld wat dit aan gaat)
Annet said :
zondag, 02 mei, 2010
@Pierre even ter verduidelijking: de Skoolmates zijn aan enkele edubloggers uitgedeeld die bij de eerste bijeenkomst van het Leren van de Toekomst project waren uitgenodigd, dit was dus niet iets voor ambassadeurs en was ook niet aan 1 soort onderwijs gebonden, maar gewoon omdat we ervoor waren uitgenodigd in onze edubloggers rol.
Ik ben het met je eens dat we blij mogen zijn met dit soort initiatieven waarbij weer naar verschillende nieuwe technologie├źn wordt gekeken en hoe die in het onderwijs zouden kunnen worden ingezet. Dat is ook niet mijn probleem hierbij. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom Kennisnet wel zijn naam aan dit project koppelt, maar vervolgens de inschrijving beperkt tot Hoger Onderwijs, wat Kennisnet natuurlijk niet "bedient". Als een innovatieprogramma door SURFnet en Kennisnet samen wordt neergezet zouden deelnemers aan projecten die in het kader van dit programma worden georganiseerd ook uit alle geledingen van het onderwijs moeten komen vind ik. Als er Innovatieprogramma SURFnet bij had gestaan had je mij hier dan ook niet over gehoord en had ik dit stukje heel anders geschreven.
Pierre said :
dinsdag, 04 mei, 2010
@Annet Ah, helder, kwam waarschijnlijk omdat die edubloggers allemaal niet uit HO waren of heb ik hun posts gemist?

De naam "SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma" hangt aan een verzameling projecten die SURFnet en Kennisnet de afgelopen 5 jaar uitvoeren. Vaak worden de projecten per 'achterban' ingedeeld omdat dat nu eenmaal praktisch is (verschillen in werkwijze, contactpersonen, bestaande netwerken, snelheid of fase van ontwikkeling). Soms worden ze parallel uitgevoerd, soms schakelen ze ook, d.w.z. dat het eerst voor de ene doelgroep wordt uitgevoerd en de andere dan op die resultaten verder bouwt.
Maar...ik ben met je eens dat het niet altijd zomaar zichtbaar is waarom een project wel bij de ene en (nog) niet bij de andere uitgevoerd wordt.
Annet said :
dinsdag, 04 mei, 2010
Toevallig werd ik vandaag door iemand bij Kennisnet gebeld die aangaf dat er ook voor het mbo plannen zijn om met devices in het onderwijs iets te gaan doen. Hoe of wat hoor ik nog wel, maar men had mijn post gelezen en zich mijn opmerkingen aangetrokken. Fijn om te weten dat er geluisterd wordt en dat we (waarschijnlijk in het najaar) weer iets interessants vanuit de Kennisnet hoek mogen verwachten! I hou jullie op de hoogte.

Een reactie plaatsen