22.5.10

(2) Comments

iPad gebruikerservaringen

Annet Smith

, ,

We hebben de iPad alweer een paar weken in huis, dus wordt het tijd om de balans op te maken. De vraag die ik er vooral bij gesteld heb voor mezelf is hoe handig dit apparaat zou kunnen zijn in het onderwijs.

Ik heb diverse apps op de iPad uitgeprobeerd, zoals de browser (Safari), de tekstverwerker Pages, de Keynote app voor iPad, RSS lezers als Early Edition, Bulletin en NetNewsWire, het prachtige interactieve ebook Alice, de Dropbox app, Twitterific, het database programma Bento en spelletjes als Mahjong, Sneezies, Angry Birds, Real Racing HD en Labyrinth 2 HD. Wat bij alles opvalt is de snelheid waarmee apps starten, het gebruiksgemak, de gevoeligheid van het scherm en in sommige gevallen, zoals bij Alice en enkele spelletjes, hoe de app reageert op het kantelen van de iPad. Heel grappig om te zien bijvoorbeeld hoe het boek Alice in Wonderland tot leven komt als je het scherm op zijn kop houdt. Zie dit filmpje om daarvan een indruk te krijgen. Helemaal niet verwonderlijk daarom dat uitgevers als Penguin hier wel brood in zien en meer van dergelijke boeken op de markt gaan brengen. De iBook app staat ook op onze iPad, maar is slechts gevuld met 1 boek. Ik denk ook dat het apparaat gewoon te zwaar is om langdurig ebooks op te lezen en dat het scherm bij lang lezen niet prettig is voor de ogen.

De iPad is in het gebruik eigenlijk een grote iPod Touch, wat betekent dat je er hetzelfde mee kan, maar dan op een groter scherm. In het verleden heb ik al eens wat gepost over de mogelijkheden die men zag voor het gebruik van de iPod Touch in het onderwijs en diezelfde dingen zijn ook prima met een iPad te doen. Je kunt er makkelijk op browsen, rss-feeds lezen, mailen, foto's en filmpjes (met de YouTube app) bekijken, heel veel soorten spelletjes op spelen, muziek op luisteren en tekstverwerken, maar dat laatste is weer niet handig voor langere stukken tekst omdat het schermtoetsenbord nou eenmaal minder fijn werkt dan een gewoon toetsenbord.

Als je de iPad in een klaslokaal aan een tafel zou willen gebruiken, is een (overigens niet bijgeleverde) hoes wel fijn die je zo kan vouwen dat de iPad een beetje schuin omhoog wijst. Zie het plaatje rechts. Zo kun je er beter voor gaan zitten. Maar hoe dan ook is je houding dan ergonomisch niet echt verantwoord en moet je dat niet te lang doen, maar dat geldt net zo voor een laptop. Hij is ook te zwaar om langdurig in de hand te blijven houden en als je erop wilt typen zijn 2 handen wel fijner en sneller.

Zoals Wilfred Rubens ook al aangaf, het is niet te vergelijken met een laptop. De iPad is meer een entertainment toestel, minder geschikt voor het "serieuze schoolwerk" zoals verslagen typen of veelvuldig aantekeningen maken. Erop schrijven kun je alleen met je vinger (de stylus van mijn Nintendo DS had geen effect) wat geen fraai resultaat oplevert. Het apparaat heeft wel een grote wow-factor en door het gebruiksgemak is het snel te leren hoe je ermee moet werken. De beperkingen zitten vooral in het feit dat er geen Flash ondersteund wordt, zodat sommige websites niet te bezoeken zijn, dat er geen camera op zit en dat je beperkt bent in wat je erop kan zetten omdat het een gesloten platform is. Ik vind persoonlijk het werken met iTunes nog steeds een omslachtige manier om je apparaat te vullen en met synchroniseren gaan ook nog wel eens dingen mis. Maar als dat zaken zijn die je overkomelijk vindt dan is dit zeker een apparaat voor in jouw klas. Nu alleen nog wel even wachten tot hij in Nederland te koop is...
Bookmark and Share
2 Responses to "iPad gebruikerservaringen"
Fons said :
zaterdag, 22 mei, 2010
Voor de iPhone, iPod touch en iPad heb je een speciale 'geleidende' stylus nodig. Ze zijn er wel hoor. Toevallig naar verwezen in deze blogpost:
http://www.helikon.nl/blog/2010/05/22/app-voor-de-heb-paperdesk/
Annet said :
zaterdag, 22 mei, 2010
Dank je voor de aanvulling! Ik vond een stylus hier: http://tenonedesign.com/sketch.php

Maar je kan hem ook zelf in elkaar knutselen. Zie daarvoor deze grappige instructiefilm: http://www.youtube.com/watch?v=FnDaiRqlRSE

Een reactie plaatsen