18.5.10

(0) Comments

Persbericht: Docent cruciaal bij benutten meerwaarde digibord

Annet Smith

Van Kennisnet kreeg ik afgelopen vrijdag een persbericht gemaild waarin een op zich niet zo verrassende constatering werd gepubliceerd, maar toch goed dat het nog maar een keer gezegd wordt: de docent is de cruciale factor als het gaat om het halen van meerwaarde uit een digibord. Hiernaar is onderzoek gedaan, wat onder de titel "Meerwaarde van het digitale schoolbord" is gepubliceerd (pdf). Naar mijn mening worden digiborden nog te vaak in scholen opgehangen zonder dat de docenten voldoende worden toegerust om er ook echt goed mee te werken. Het bord wordt dan ingezet als standaard whiteboard waar af en toe iets met de beamer op vertoond wordt, maar dan houdt het al snel op.

De eerste alinea van het persbericht:

Het digitale schoolbord kan een enorme verrijking zijn voor het onderwijs. De rol van de leraar is hierbij van cruciaal belang. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Kennisnet naar de potentiƫle meerwaarde van het digitale schoolbord in het basis- en voortgezet onderwijs. Om te profiteren van de inzet van het digibord, moeten leraren bereid zijn te werken met het digibord, goed geschoold worden in het gebruik ervan en zich inzetten om vaardigheden te evalueren en verbeteren.
Lees de rest van het persbericht hier, met daarin enkele uitkomsten van het onderzoek.
Bookmark and Share
0 Responses to "Persbericht: Docent cruciaal bij benutten meerwaarde digibord"

Een reactie plaatsen