Multi-touch in het mbo

Annet Smith

, ,

Vanmiddag was ik uitgenodigd voor een verkennende bijeenkomst van Kennisnet rondom de inzet van multi-touch tafels in het mbo. Kennisnet had hiervoor enkele medewerkers uit het mbo, iemand van TNO en 2 mensen van Novay gevraagd om te brainstormen over mogelijke toepassingen van deze nieuwe technologie binnen het beroepsonderwijs, waar voor zover ik weet nog niemand met een dergelijke tafel ervaring heeft. Als dat toch zo is verneem ik dat graag!

We begonnen met een presentatie van Arnout de Vries (TNO, kijk vooral op hun site en de interessante weblog van Arnout!) over de multi-touch ontwikkelingen door de jaren heen en enkele voorbeelden van gebruik ervan in het basis- en speciaal onderwijs. Duidelijk werd dat deze manier van werken wel een heel andere is dan we gewend zijn en dat ontwikkelaars ook anders moeten denken als ze hiervoor applicaties gaan bouwen. Niks meer menu's bovenaan je scherm, geen dubbelklikken of rechter muisknop, maar een 360 graden view en een natuurlijke user interface. Vooral dat laatste zou een pre kunnen zijn in het onderwijs, omdat het voor docenten ook de drempel verlaagt om een dergelijk apparaat in te zetten. En alles is gericht op sociaal bezig zijn, samenwerken, ook een belangrijke kerncompetentie in het mbo!
Na de presentatie werd ons gevraagd of we specifieke voorbeelden zouden kunnen bedenken waar deze technologie voor ingezet zou kunnen worden binnen het beroepsonderwijs. Geopperd werden onder meer de grafische opleidingen (Adobe is al bezig met een multi-touch variant van bijv. Photoshop), ontwerpen (bijv. mode of winkelinrichting), bouwkunde, motorvoertuigtechniek (een motor samen assembleren), samen video bewerken, projectmanagement, mindmappen en de reisvoorbereiding bij de maritieme opleiding.

Hoewel een touch tafel veel kansen biedt voor een nieuwe manier van onderwijs geven, hebben we wel te maken met allerlei beperkende factoren die meespelen. Zo is het, net als bij digiborden, nog niet zo dat er veel software voor beschikbaar is die voor het mbo interessant kan zijn, dus worden de apparaten niet aangeschaft, wat er weer voor zorgt dat er niet voor ontwikkeld wordt. Kip en ei dus. De voorbeeld applicaties die Microsoft op de Surface heeft gezet zijn nou ook niet bepaald educatief te noemen, maar laten alleen maar wat grappige mogelijkheden zien. En als je niet met een "killer-app" voor het (beroeps)onderwijs voor de dag komt zul je ook weinig draagvlak vinden binnen het mbo, waar dit gezien zal worden als leuke gadget, maar verder niet.

Kansen werden ook genoemd. Zo zou het ontwikkelen van een generieke applicatie hiervoor een manier kunnen zijn om potentiĆ«le gebruikers (de docenten) over te halen. Dat moet dan iets zijn dat je op je tafel, maar ook op een digibord of je pc kan gebruiken en wat bij veel opleidingen toe te passen is. Iets als projectmanagement, het samen werken aan materialen, het ordenen van gevonden zaken, een manier om mensen samen om de tafel te krijgen is een idee. Wat ook een kans is, is wanneer er zaken gedeeld worden, bijvoorbeeld via een platform als Wikiwijs, waar een soort app-store van open source toepassingen gedeeld zou kunnen worden die het gebruik kan bevorderen. Ook het bedrijfsleven en uitgevers bij de ontwikkeling van apps betrekken kan mooie dingen opleveren. En als de volgende generatie touch-tafels ook nog eens tegen een schappelijker prijs kunnen worden aangeschaft zijn scholen misschien eerder geneigd ermee te gaan experimenteren.

Mijn persoonlijke bedenkingen bij de inzet van de touch-tafel zijn dat het momenteel een hoge "wow-factor" heeft, maar dat er nog te weinig goede voorbeelden te vinden zijn van onderwijs toepassingen, zeker voor het mbo. Ook zou onderbouwend onderzoek naar de effecten op bijvoorbeeld samenwerken een positieve boost kunnen geven aan de acceptatie binnen het mbo, maar daar zit ook weer een kip-en-ei verhaal, want je kan pas iets onderzoeken als er instellingen mee aan de slag gaan. Tenslotte vraag ik me ook nog af of een dergelijke tafel niet al een gepasseerd station is nu LCD-schermen ook al op een dergelijke manier ingezet kunnen worden. Wat daarmee alleen nog niet kan is de interactie met objecten, iets wat bijvoorbeeld de Surface van Microsoft wel kan en waar de fantasie van een ontwikkelaar (of docent?) ook behoorlijk van op hol kan slaan. Gebruik een echte schaar om een foto virtueel doormidden te knippen, of plak de stukken met een echte prittstift virtueel weer aan elkaar. Je echte omgeving die met de digitale gemengd wordt.

Hoe dan ook, er werden aardig wat zaken aangedragen die een vervolg op deze sessie in mijn ogen rechtvaardigen en ik ben dan ook zeer benieuwd welke punten Kennisnet gaat oppakken!
Bookmark and Share
1 Response to "Multi-touch in het mbo"
Annet said :
woensdag, 07 juli, 2010
Deze reactie kreeg ik van Arnout de Vries via de mail en zet ik (met zijn toestemming) hier even bij:

"Hoi Annet,
Mijn complimenten; leuk verslag!

Helemaal eens dat de Microsoft applicaties niet goed zijn. Er zijn echter wel veel goede apps. Zou goed zijn als we samen met Kennisnet wat voorbeelden gaan verzamelen die wel goed zijn. Blijft echter een feit dat ik geen Surface apps ken die zich specifiek op het MBO richten.

Overigens zijn er ook LCD-achtige oplossingen in ontwikkeling die ook objecten kunnen herkennen. Dus het Surface formaat zal drastisch gaan slinken naar een plat scherm. Het blijft echter vergelijkbare technologie, zo vind ook Microsoft; het gaat om een Surface (oppervlak) dat je met beide handen en met meerdere mensen moet kunnen bedienen.

Arnout

Een reactie plaatsen