25.8.10

(2) Comments

Rapportage van project Het Leren van de Toekomst

Annet Smith

, ,

Het Kennisnet/Surfnet innovatieproject Het Leren van de Toekomst, waarover ik al eerder berichtte is afgerond en er is een digitale rapportage van verschenen. In maart en april van dit jaar gingen leerlingen van basisschool de Schakel in Eibergen aan de slag met allerlei digitale hulpmiddelen in hun lokaal. Enkele (misschien niet erg opvallende) conclusies:
Goede inzet van ict-toepassingen maakt het onderwijs efficiĆ«nter, effectiever en aantrekkelijker. Dat constateert TNO op grond van het experiment ‘Het Leren van de Toekomst’ van het SURFnet / Kennisnet Innovatieprogramma dat in maart en april 2010 plaatsvond op basisschool De Schakel in Eibergen. TNO concludeert dat leerkrachten efficiĆ«nter met hun tijd omgaan, waardoor zij individuele leerlingen meer aandacht kunnen geven. Leerlingen vinden het onderwijs aantrekkelijker, en met name achterstandsleerlingen leren met behulp van digitale leermiddelen effectiever.
Het is goed dat dit soort onderzoeken worden gedaan, omdat vaak wel wordt gezegd dat ict in het onderwijs voordelen heeft, maar dit voor de sceptici niet altijd even goed aan te tonen is. Zo is er tenminste maar weer eens duidelijk geworden dat de voorstanders van meer gebruik van ict in het onderwijs niet zomaar iets lopen te roepen.
Bookmark and Share
2 Responses to "Rapportage van project Het Leren van de Toekomst"
donderdag, 26 augustus, 2010
ik wil er ook nog een stukje over schrijven en daarin komt natuurlijk mijn opmerking: als je bloggers uitnodigt er iets over te schrijven vermeld ze dan ook onder de kop In de Pers. Voor wat hoort wat.
Annet said :
vrijdag, 27 augustus, 2010
Daar had ik nog niet echt bij stilgestaan, maar zou misschien wel zo netjes zijn. Ik ga het bij je lezen!

Een reactie plaatsen