Kennisnet Summerschool: een terugblik

Annet Smith

, ,

De afgelopen week was ik in Zoetermeer, Houten en Den Haag voor de Kennisnet Summerschool waarover ik vorige week al schreef. Intussen heb ik alle indrukken wat laten bezinken en wil ik kort verslag doen van wat me is opgevallen en bijgebleven.

De eerste dag stond in het teken van het opdoen van kennis rond nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Ict in het onderwijs en kwamen termen als cloud computing en "everything as a service" enkele keren terug. Ook het feit dat docenten een aantal fases doorgaan in het omgaan met nieuwe middelen is me bijgebleven. Bij Smart in Houten vertelde Martin de Fockert over "oude dingen op een oude manier doen", "oude dingen op een nieuwe manier doen" en "nieuwe dingen op een nieuwe manier doen". Nog te vaak blijven docenten in 1 van de eerste 2 fases steken als ze niet de juiste begeleiding krijgen. Een mooi digibord ophangen levert niet zonder meer een docent op die uit zichzelf deze nieuwe manier van lesgeven zal omarmen, daar is begeleiding en scholing en vooral tijd voor nodig. En pas als je onderwijs profijt heeft van een ict middel is het zinvol dit ook in te zetten. Nog te vaak worden ict middelen en softwarepakketten de school binnengehaald zonder dat daar een duidelijke visie aan vooraf is gegaan.

De avond was vooral goed omdat ik boeiende gesprekken heb gevoerd en omdat Bob Hoffman een zeer inspirerend verhaal vertelde over groepen leerlingen die een expeditie zijn aangegaan buiten de school en zelfs buiten dit land, om samen met anderen te leren. Lees meer over zijn prachtige projecten op ICT & E.

De tweede dag was in de ochtend vooral interessant voor mij omdat ik de presentatie van Dactique een helder beeld vond geven van wat er zoal komt kijken in een veranderingsproces. Iets wat je misschien wel weet, maar het was goed om dit alles eens helder op een rijtje te hebben. Ik hoop dan ook dat Kennisnet snel het beloofde Wikiwijs arrangement met alle links en presentaties openbaar maakt, want deze wil ik zeker nog eens op mijn gemak doornemen.

Er werd veel getwitterd tijdens deze Summerschool, iets waar niet alle deelnemers van gecharmeerd waren overigens en ik heb zelf op een bepaald moment het twitteren aan anderen overgelaten omdat herhaling ook niks toevoegt. Zoek maar op de hashtag #knss10 en je komt van alles tegen. Leuk was wel dat op deze manier ook mensen in het land die er niet bij konden zijn toch hun bijdrage konden leveren en het was goed dat Kennisnet hier ook aandacht aan besteedde. Marcel Kesselring, die zelf een interessante presentatie gaf over Het Nieuwe Schoolplein (een social media omgeving van Winkwaves om ouder-betrokkenheid met je school te vergroten) heeft alle tweets verzameld in 2 Tweetdocs: Dag 1 en Dag 2.

Wat me vooral is bijgebleven van deze 2-daagse zijn eigenlijk 2 dingen:
1. Ongeacht het type onderwijs is men op elke school met dezelfde vraag bezig: hoe krijgen we de docenten zover dat ze met alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict in het onderwijs meegaan en waarom gaat dat nu zo moeizaam? Een duidelijk antwoord heeft niemand kunnen geven, maar iedereen probeert op zijn/haar manier de professionalisering van docenten vorm te geven. Ik denk dat je zoveel mogelijk bij de leerwens van de docenten moet aansluiten, maar ik blijf ook van mening dat de vrijblijvendheid van wel of niet met ict in je les aan de gang gaan er wel af is. Als professional in deze tijd mag het niet meer zo zijn dat je nog weg kan komen met opmerkingen als "acht, je weet toch dat ik mijn e-mail nooit open" of "daar heb ik geen tijd voor". Maar hier kan ik uren over doorbomen en die discussie zal ook nog wel een tijdje blijven.
2. Voor grotere onderwijs instellingen is de afstemming tussen it-afdeling en onderwijs nog niet goed. Nog te vaak komt het onderwijs met een vraag naar pakket X waarop de it-afdeling vervolgens aangeeft dat dit niet zal werken. Communicatie over en weer is nog te vaak moeizaam omdat men te weinig weet van elkaars werkzaamheden denk ik. Beter zou een ontwikkeling zijn waarin het onderwijs een algemener pakket van wensen zou formuleren waarop vervolgens de it-afdeling een advies kan uitbrengen. Meer naar elkaar luisteren en meer service gericht werken zou veel helpen om deze kloof te overbruggen. Ik denk dat er aan beide kanten nog veel te leren valt...

Ik heb genoten van de 2 -daagse, die wel erg vol gepland was, maar ook weer veel stof tot nadenken heeft opgeleverd. Ik heb weer nieuwe (en ook al bekende) interessante onderwijsmensen ontmoet en Kennisnet had alles prima georganiseerd. Af en toe vond ik de presentaties wat te veel op reclamepraatjes lijken, maar dat is misschien ook niet anders als je dergelijke scholingen gratis (!) wilt aanbieden. De mix van mensen uit allerlei onderwijssoorten was prima, ook omdat me nog maar eens duidelijk werd dat een ROC en een basisschool misschien hele andere instellingen zijn, maar de basisvragen waarmee we worstelen rond ict in het onderwijs zijn voor iedereen hetzelfde. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!
Bookmark and Share
5 Responses to "Kennisnet Summerschool: een terugblik"
zondag, 05 september, 2010
Hallo Annet,
Mooi verslag waarin je het vooral over je eigen ervaringen hebt.
De opzet van Summerschool was: Docent of ict-coördinator en manager/directie/beleidsmaker

Heb jij alleen deelgenomen of als koppel?
En wat vond jouw maatje ervan in dat geval?
Annet said :
zondag, 05 september, 2010
Hoi Willem,
Ik was samen met Florina Blokland (zie mijn vorige bericht over de Summerschool), die iemand zocht uit een onderwijsinstelling zodat ze zelf mocht deelnemen. Ik kan niet voor haar spreken hoe ze het beleefd heeft, maar dat gaat ze vast nog wel op haar blog delen. Zie http://www.edufloor.nl/wordpress/
zondag, 05 september, 2010
Ah, ik wist dat jullie allebei gingen, maar niet dat dat als koppel was.
Dacht dat het een koppel uit één instelling moest zijn.
Zo had ik ook wel willen deelnemen!
Wist echter geen manager op m'n eigen instelling die ik zo gek zou krijgen dus heb ik er verder niet naar gekeken.
maandag, 06 september, 2010
Hallo,
Een fijn verslag. Ik vind de 2 dingen die je noemt ook erg herkenbaar! Misschien hangen die twee dingen ook nog wel heel erg samen. Ik ga er in ieder geval nog 's verder over nadenken!
Bedankt!
Florina said :
zondag, 19 september, 2010
Ik ben niet zo vlot, maar heb er eindelijk op mijn blog nog aandacht aan besteed: http://www.edufloor.nl/wordpress/2010/09/19/kennisnet-summerschool-2010-wat-een-happening/ Niet uitgebreid, maar 'gewoon' door een opsomming van de diverse verslagen te geven, waaronder deze van jou Annet. Niet om me er gemakkelijk van af te maken, maar meer zit er nu niet in. En ik hoef niet het wiel weer opnieuw uit te vinden denk ik. Belangrijkste is dat ik er veel geleerd heb. Ook al sta ik niet voor de klas, of juist omdat ik niet meer voor de klas sta, was het goed te ervaren hoe mensen uit de praktijk toch wel zitten te 'tobben' met die integratie van ict in de les. Van een afstand lijkt het soms zo handig en makkelijk toe te passen, de praktijk is echter weerbarstiger.

Een reactie plaatsen