14.10.10

(0) Comments

Persbericht: Leraar blijft belangrijker dan technologie

Annet Smith

,

Vandaag ontving ik een persbericht over een poll die MSN, Surfspot.nl en Slim.nl hebben gehouden onder jongeren. Hoewel je op dit blog veel leest over leuke gadgets voor het onderwijs, blijft voor mij wel bovenaan staan dat goed onderwijs niet kan zonder goede docenten. En gelukkig denkt "de jeugd van tegenwoordig" daar ook zo over. Ik heb het persbericht hieronder integraal opgenomen.

Leraar blijft belangrijker dan technologie
 Maar boek en bibliotheek verliezen terrein
 Utrecht, 13 oktober 2010 – De rol van de leraar blijft essentieel, ook in het huidige computer- en internettijdperk. Dit volgens een poll van MSN en de IT-webwinkels voor scholieren (en hun ouders) en studenten Surfspot.nl en Slim.nl. De poll vond eind augustus plaats in de aanloop naar het nieuwe school- en studiejaar. Kwalitatief onderwijs begint bij de leraar zelf, want 29% van de respondenten leert het beste als de leraar vertelt, terwijl nog eens 22% van de respondenten zegt het meeste te leren van lessen via schoolbord en krijt.
Niettemin heeft het presentatieprogramma PowerPoint een enorme opmars gemaakt in de klas, het is volgens 31% van de ondervraagden inmiddels de manier van lessen volgen waarvan zij het meeste opsteken. De ultieme combinatie is dus een boeiende leraar die PowerPoint gebruikt om zijn/haar les een extra dimensie te geven. Andere moderne middelen scoren veel lager dat de hierboven geschetste combinatie. Zo zegt slechts 16% van de respondenten het meeste te leren van lessen via een digitaal schoolbord. De overheadprojector is nog niet verdwenen, al zegt nog maar 2% het meest te hebben aan lessen met dit antieke apparaat als hulpmiddel.
Zeer veel scholieren en studenten gebruiken Microsoft Office. Bijna 60% heeft het pakket gekocht of van de ouders gekregen en nog eens 34% geeft eerlijk aan het pakket gekopieerd te hebben. Zo’n 4% geeft aan er niets aan te hebben, terwijl slechts 2% zegt Office niet te kennen. Nog eens 2% zegt alleen Office te gebruiken als zij op de PC van hun ouders mogen werken.
Zoekmachines worden frequent geraadpleegd en door een kwart van de jongeren zelfs onmisbaar gevonden. Dit verklaart ook dat de bibliotheek als informatiebron terrein verliest, nog maar 1% zegt de bibliotheek onmisbaar te vinden.
Dat jongeren hun mobieltje het allerbelangrijkst vinden zal niemand echt verbazen, twee van de vijf van de ondervraagden kunnen niet zonder. Voor sociale netwerken kiest 14% en eveneens 14% geeft aan e-mail onmisbaar te vinden.
Tijdens het studeren wordt er nauwelijks getwittert (1%), ge-facebookt (3%), gehyved (9%) of gebeld (2%), maar wat jongeren wel massaal doen is MSN’en. Twee op de vijf respondenten doet dat het liefst. Er blijken ook nog veel (30%) serieuze studenten zijn die aangeven dat studeren ook echt studeren is en niets anders dan dat.
Na schooltijd zijn er genoeg activiteiten om uit te kiezen. Iets meer dan de helft leest boeken voor de lol. Dat doen ze vooralsnog uit het klassiek papieren boek, want e-books hebben nog helemaal geen indruk gemaakt. Nog geen 1% leest e-books. Verder geeft ruim 37% van hen aan alleen nog voor de studie een boek erbij te pakken. Tot slot vraagt een op de tien respondenten zich af wat boeken ook al weer zijn, wat weinig goeds belooft voor de toekomst van het boek.
Het aantal deelnemers aan de poll was 8.671, waarvan 60% van de respondenten tussen 12-18 jaar oud is en 34% tussen 19-25 jaar oud is. De volledige resultaten van deze poll zijn te vinden op http://www.surfslim.nl/wat-doe-je-het-liefst-tijdens-het-studeren.
Bookmark and Share
0 Responses to "Persbericht: Leraar blijft belangrijker dan technologie"

Een reactie plaatsen