9.11.11

(0) Comments

De Onderwijsdagen 2011 revisited

Annet Smith

,

Gisteren was ik voor 1 dag op De Onderwijsdagen. Na een prima edubloggersdiner met nieuwe ontmoetingen en oude bekenden, een nachtje op een luchtbed en enkele koppen koffie was ik er 's ochtends klaar voor. De inleidende keynote van Erik Duval over learning analytics was interessant, de voorbeelden van hoe het nu al mogelijk is om van alles over jezelf of je cursisten te tracken veelzeggend. Dit gaat duidelijk een trend worden voor de komende jaren.

In de eerste twee workshop rondes zat ik achtereenvolgens bij een discussie-workshop over de inzet van devices in het onderwijs (waar ik meer had willen halen en minder had willen brengen) en daarna een sessie over 21 e-dingen, een initiatief van de Surf Academy om online scholingsmateriaal aan te bieden voor docenten om de stap naar de inzet van ict in hun lessen te vergemakkelijken. Waar had ik dat meer gehoord? ;-) De afspraak is in ieder geval gemaakt om contact te zoeken. Ga ook vooral kijken op de site en lees ook e-ding 0 voor uitleg over de opzet.

In de 3e ronde was het tijd voor mijn eigen presentatie over de digitale leerlijn die we bij het Nova College aan het opzetten zijn (klik hier voor de presentatie en hier voor de leerlijn). De zaal zat voller dan eigenlijk kon en men ging achterin zelfs op de grond zitten. Er kwamen veel vragen, waar ik wel een antwoord op had (en anders mijn collega Bernadet wel) en toen we de deelnemers de gelegenheid gaven zelf rond te kijken in de leerlijn riep dat nog meer vragen op en aardig wat positieve reacties. Ook waren er mensen die in vergelijkbare trajecten bezig zijn, dus achteraf konden we nog wat visitekaartjes uitwisselen. De bijeenkomst stimuleerde mij enorm om hier vooral mee door te gaan en de opmerkingen van de toehoorders zorgden weer voor nieuwe inzichten die nog verwerkt moeten worden.

De afsluitende keynote van Bas Haring was zeker de moeite waard. Zoals het een volksfilosoof betaamt zette hij ons aan het denken door enkele proefballonnetjes op te laten. Wat die precies waren kun je uitgebreid beschreven vinden op het weblog van Jan Klerk, die overigens nog veel meer uitgebreide posts heeft opgesteld. Ook op het officiĆ«le blog van de Onderwijsdagen werd veel geschreven de afgelopen dagen, o.a. over onze presentatie.

De algehele indruk van de conferentie was dat er veel aandacht aan was besteed. De beursvloer, ontvangstbalie en -dames, catering en mobiele programma app zagen er allemaal heel verzorgd uit. Het mocht wat kosten kennelijk. Klein punt van kritiek is dat er wat onduidelijkheid was over de ruimtes (app en programma weken soms af) en dat een workshop die ik in september op mijn lijstje had gezet via de site ineens in een andere ronde bleek plaats te vinden, waardoor ik er niet heen kon. En verder vond ik opnieuw de hoeveelheid aangeboden workshops voor hbo en wo te hoog in vergelijking met het aanbod voor het po/vo/mbo. Maar misschien was dat omdat ik er alleen op dinsdag was.

Ik wil de organisatie nog bedanken voor het boek "Voor een echt succesvol leven" van Bas Haring dat ik kreeg na mijn workshop. Dat ga ik zeker nog lezen! En de keynotes die ik vandaag niet kon zien ga ik nog even terugkijken via de site als ik daar een rustig moment voor kan vinden.
Bookmark and Share
0 Responses to "De Onderwijsdagen 2011 revisited"

Een reactie plaatsen